Site Loader
Kontakta oss
Särestad Höjen 2, 46791 Grästorp
Budskaparna - Eventfotografering

Med ett event vill du bjuda din målgrupp på något speciellt. De är där, på plats, med fullt fokus på dig. Det är få tillfällen som ger dig lika bra möjlighet att bygga en relation till deltagarna, att skapa en positiv association till ditt varumärke. Allt fler inser detta och undersökningar pekar mot en global uppgång. American Express Meetings & Event om 2016: ”Det är inte bara antalet möten som förväntas öka, utan också den totala omsättningen för möten och event …”

När man haft ett event av något slag finns det många sätt man kan fortsätta få mervärde av det. Man kan till exempel följa upp med nyhetsbrev och på olika sätt försöka bygga på de positiva associationer som skapats.

Om man har bildmaterial (och kanske även video) från eventet kan det vara en god idé att lägga upp detta online, både på företagets hemsida och en eventuell FB-sida. När man skall arrangera nästa event är det såklart bara positivt att kunna visa till tidigare välbesökta arrangemang. Med dagens bruk av sociala medier har sådant material såklart en enorm potential. För var besökare som taggar sig själv eller taggas av någon annan i en bild så blir hans eller hennes nätverk medveten om ditt event.

Fotografering av event
Håvard Bergersen på scen under Bytes Big Byte Breakfast.

Men för att detta skall lyckas är det givetvis en fördel om man har bra bilder, och att fotografera event är inte helt enkelt. Det ställer krav på både rutin och utrustning. Fotografen skall inte störa gästerna mer än nödvändigt, kunna se bra vinklar, förutse var det kommer ske något intressant, se möjligheterna i ofta väldigt varierande ljussättning. Det är sådant som en erfaren eventfotograf kan. För en bråkdel av eventets budget kan du få material som ger dig möjlighet att i efterhand fortsätta bygga på den positiva känsla du förhoppningsvis skapat hos besökarna. Och vad är inte det värt?

Det är inte ovanligt att någon anställd får i uppdrag att springa runt med en kamera och ta lite bilder, men är inte det en konstig prioritering? Om man kunde överlåta fotograferingen till någon som dessutom levererar bättre material, skulle inte den anställde som då frigörs göra mer nytta genom att bygga relationer med besökarna?

Bilder av eventmingel
Mingel och nätverkande bland besökarna till Bytes Big Byte Breakfast.

Post Author: Budskaparna