Hur framstår din profilbild på LinkedIn?

Hem / Blogg / Hur framstår din profilbild på LinkedIn?

När jag ser på LinkedIn överraskar det att det är så många personer som har bilder av klart privat slag som profilbild. Några ser till och med ut som om de är tagna på fest, med slipsen lite på sned. Eller skrytbilder av sig själv ute på vattnet i ny båt och med vinden i håret. Åter andra har mörka, oskarpa mobilselfies.

LinkedIn är en plats där man bygger sitt professionella nätverk och profilbilden bör därför återspegla hur du vill framstå professionellt. Sörj därför till att ha en ordentlig profilbild som visar dig från din bästa sida, och inte en där man kan se badrumskaklet i bakgrunden.

Hur ska bilden se ut då?

Till att börja med kan du fråga dig om du kunde tänkt dig att använda bilden till en jobbansökan. Om svaret inte är ett klart ja hör den kanske inte hemma på LinkedIn heller. Normalt vill man att en sådan här bild förmedlar värden som kompetens, seriositet, kreativitet, lite beroende på vad man arbetar inom. En bild som visar dig på motorcykeln, även om den är tekniskt bra, säger att du gillar att köra motorcykel men inte mycket om dig i din yrkesroll. Och det är vad LinkedIn handlar om.

Hur får du tag i en bra bild?

  • Det bästa är såklart att gå till en porträttfotograf. Det ger dig dessutom oftast flera bilder som du kan variera mellan om du med tiden vill variera dig, och du får bilder som du kan ha nytta av på andra ställen också, som i ditt CV eller varför inte på Facebook. En professionell fotograf ger dig råd om klädsel, och ser till att bakgrund och ljus blir bra.
  • Be en fotokunnig kompis ta en bild av dig. Kom bara ihåg att ha neutral bakgrund som inte distraherar och att välja kläder du skulle använt i jobbsammanhang.
  • Ta en selfie, med kamera på stativ eller med mobilen. Samma gäller här, tänk på att inte ha en distraherande bakgrund, använd lämpliga kläder och tänk på ljuset. Om du använder mobilen så försök att undgå de ibland konstiga ställningarna som blir följden av att du har armen utsträckt. Det kan vara bättre att be någon annan hålla i mobilen.
  • Kanske det redan finns en bild av dig från jobbsammanhang som du kan använda? Många företag tar personalbilder med jämna mellanrum och har inget emot att de anställda använder bilderna på t.ex. LinkedIn. Kom bara ihåg att fråga först, för det är företaget som äger bilden!

Vilket format bör bilden ha?

LinkedIn rekommenderar minst 400×400 pixlar i något av formaten JPG, PNG eller GIF. Om bilden är större än 8MB eller mer än 20000 pixlar på någon sida så laddas den inte upp, utan då måste du först beskära den eller spara den i mindre format så den hamnar under de gränserna.

Här är detaljerade instruktioner från LinkedIn om hur du lägger till eller byter profilbild: https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/1615

 

Jag vill veta mer om vad Budskaparna kan erbjuda